Het is niet altijd makkelijk om een sport of beweegvorm te vinden die bij je past. En als je een beperking hebt, vind je het waarschijnlijk nog lastiger. Maar of je nou slechthorend of slechtziend bent, ADHD hebt of door amputatie een ledemaat mist, ik help je bij het vinden van jouw ideale sport. In deze blog deel ik 6 tips met je. Heb je nog vragen, neem dan vooral contact met mij op en dan zoeken we samen naar een oplossing.

tip 1: denk in mogelijkheden

Het klinkt als een open deur, maar kijk naar wat je wel kan in plaats van wat je niet kunt. Maak eens een lijstje voor jezelf. Kun je zelfstandig lopen? Of kun je met een rolstoel bewegen? Kun je zwemmen of ben je heel sterk? Vraag ook eens aan anderen waar ze denken dat jij goed in bent. Niet alleen goed voor je ego ;), maar iemand anders ziet misschien wel dingen die jou niet opvallen.

tip 2: denk eens na over wat je leuk vindt om te doen.

Vind je het leuk om te dansen of fiets je liever? Ben je gek op dieren,  hou je van stoeien of juist van gamen? Wat vond je leuk toen je jong was? Of welke sporten kijk je graag op televisie? Sporten en bewegen moet natuurlijk ook leuk zijn, anders stop je er meteen weer mee. En dat terwijl het zo leuk kan zijn. En er is heel veel mogelijk hoor. Denk maar aan: skateboarden in een rolstoel, golfen met tinnitus, fitness met prothese, samen met een buddy hardlopen, boksen met parkinson enzovoorts.

tip 3: begin thuis alvast met bewegen.

Een andere manier om te ontdekken wat je leuk vind kan al in het klein. Poets je tanden op 1 been, loop een keer extra de trap op en af, laat wat vaker de hond uit, help met schoonmaakklusjes of dans lekker op je favoriete nummer. Het helpt allemaal om in beweging te blijven, zonder dat je naar een sportclub moet.

tip 4: zoek op internet naar aanbod

Kijk eens op de website van sportverenigingen bij jou in de buurt of er een G-team is. Of kijk op www.unieksporten.nl. Dat is een website speciaal voor aangepast sporten. Daar kun je zoeken naar een sportvereniging bij jou in de buurt met aanbod voor aangepast sporten.

tip 5: aangepast sporten betekent niet automatisch in een speciaal team

In elke sport of beweegvorm zijn er mensen die beter of slechter zijn dan een ander. Of je nu wel of geen beperking hebt. Wat een beperking is voor de een, is voor de ander juist een voordeel. Bij basketbal is het heel handig als je lang bent, maar iemand die klein is, is juist weer sneller en wendbaarder. En dat is bij basketbal ook heel handig. Mijn doel is juist om te zorgen voor een beter samenspel tussen mensen met en zonder beperking. Want soms kun je met een beperking ook bij een reguliere sportgroep terecht. Met een mooi woord, inclusief sporten. Want we kunnen allemaal leren van elkaar. Kijk nu nog maar eens op www.unieksporten.nl hoe het aanbod bij de sportvereniging er uit ziet. Is dat in een aparte groep of juist in een bestaande groep? Wat wil jij?

tip 6: Vraag om hulp

In heel veel gemeenten zijn er buurtsportcoaches die helpen bij het vinden van jouw ideale sport. In de gemeente Heusden weet ik alles van aangepast sporten. En ik ben er voor jou. Heb je een vraag, neem dan contact met me op en dan kijken we samen naar je wensen. Dat doe ik helemaal gratis. Wil je meer weten over mij en waar ik me mee bezighoud in de gemeente Heusden? Klik dan hier. En wie weet spreken we elkaar binnenkort.