Beweegmaatjes; samen in beweging, juist nu!

De intelligente lockdown zorgt voor veel uitdagingen. Zowel jongeren als kwetsbare ouderen kunnen geen familie en vrienden ontvangen en hun dagritme is ontregeld. Door het opzetten van beweegprogramma’s probeert Stichting de Schroef mensen vitaal door deze periode te loodsen. Het project “Beweegmaatjes” brengt deze groepen samen en in beweging.

De eerste Beweegmaatjes actie vond plaats op donderdag 16 april. Anouk van Loon, student Sportkunde en oud leerling van het d’Oultremontcollege klopte aan bij Stichting de Schroef met het goede idee om een buiten dansles te geven bij het Zorgcentrum de Zandley. Anouk enthousiast als instructeur en Jos op een stoel voor de minder valide bewoners, want iedereen kan meedoen. Ongeveer 35 bewoners hebben enthousiast op hun balkon of achter het raam meegedaan.

De andere Beweegmaatjes actie richt zich meer op het één op één sociaal contact tussen ouderen en jongeren. Middels (video)bellen gaan jongeren samen met ouderen bewegen. Er zijn twee beweegprogramma’s die hiervoor worden gebruikt. De beweeglessen van Stichting de Schroef TV met oefeningen vanuit de stoel en oefeningen van bewegingstherapeut Nicolette Slot. Bij het werven van deelnemers werkt Stichting de Schroef samen met onder andere ContourdeTwern en de Schakelring. De eerste oudere deelnemers hebben zich reeds aangemeld. Er zijn nu zeven jongeren betrokken bij het project. Dit zijn studenten, citytrainers en/of trainers van MHCD Drunen en V.V. Minerva. Deze jongeren worden begeleid door buurtsportcoaches van Stichting de Schroef. Naast de fysieke activiteit is er ook ruimte voor een praatje. Dit contactmoment is voor beide groepen erg waardevol.

Het project beweegmaatjes wordt mede gefinancierd door het DELA Fonds en ’t Fiske.

Heb je interesse in deelname of wil je meer informatie? Neem dan contact op met buurtsportcoach Paulien Kok via paulien.kok@stichtingdeschroef.nl of tel: 06 131 121 58