Cursus Fietsvalpreventie

Fietsen draagt bij aan een langer en gezonder leven, fietst u mee?

Omdat fietsen bijdraagt aan een langer en gezonder leven hecht Stichting de Schroef waarde aan extra aandacht voor deze beweegvorm. Echter brengt fietsen ook risico’s met zich mee, zeker voor kwetsbare doelgroepen. Zo geeft de Fietsersbond aan dat jaarlijks 10.000 fietsers gewond raken door fietsongevallen. De helft hiervan is ouder dan 60 jaar. Senioren zijn niet per se brokkenpiloten. Wel fietsen zij vaker en zijn ze fysiek kwetsbaar: de gevolgen van een val zijn dan ook vaak ernstig. Daarnaast blijkt dat senioren een grotere kans hebben om te vallen met een e-bike, mede door de snelheid en het gewicht van de e-bike. Reden voor Stichting de Schroef om een fietsvalpreventie cursus op te zetten.

De cursus Fietsvalpreventie richt zich op het veilig deelnemen aan het verkeer en daarmee het actief deelnemen aan de maatschappij van fietsers op leeftijd. Door het volgen van deze cursus wordt gewerkt aan zelfverzekerdheid, zelfstandigheid, vitaliteit en sociale activiteit van de oudere fietsgebruiker.

De Fietsvalpreventie cursus is bedoeld voor de oudere fietsgebruiker (60+), met of zonder chronische aandoening en woonachtig in de gemeente Heusden, die:

• een verhoogd risico loopt om van de fiets te vallen;
  • en/of angst heeft om van de fiets te vallen;
  • en/of reeds eerder van de fiets is gevallen.

De cursus bestaat uit een theorie- en praktijkgedeelte, en als afsluiting zal er een gezellige fietstocht georganiseerd worden. Stichting de Schroef maakt gebruik van de kennis die er al is bij landelijke organisaties. Zo wordt er bij het theoretisch gedeelte samengewerkt Veilig Verkeer Nederland en bij het praktijk gedeelte gaan we de samenwerking aan met de Fietsersbond. Er zijn geen kosten aan deze cursus verbonden.

Programma – Theorie

Het theoriegedeelte bestaat uit 1 bijeenkomst. U kunt ervoor kiezen om de theorie bijeenkomst online of fysiek bij te wonen. De theorie bijeenkomst duurt 2,5 uur.

– 6 of 11 mei online om 10.00u theoretische bijeenkomst.

– 4 of 11 juni om 20.00u fysieke theoretische bijeenkomst in de bibliotheek in Vlijmen.

Programma – Praktijk

Het praktijkgedeelte bestaat uit twee bijeenkomsten. De bijeenkomsten duren 1,5 uur – 2 uur.

– 31 mei om 9.00u, 11.00u, 13.00u, of 15.00u.

– 7 juni om 9.00u, 11.00u, 13.00u of 15.00u.

Wilt u meer weten over de cursus Fietsvalpreventie neem dan contact op met buurtsportcoach Sebastiaan Verweijen via telefoon: 06-23869879 of per mail. Wilt u zich direct inschrijven? Dit kan via https://www.stichtingdeschroef.nl/inschrijven-fietsvalpreventie/

De cursus Fietsvalpreventie wordt mede gefinancierd door de Gemeente Heusden, Stichting de Schroef, DELA Fonds, Stichting RCOAK, Fonds Sluyterman van Loo, Uniek Sporten en het Dr. C.J. Vaillantfonds.