Gamen en bewegen:

Gamen en interactief bewegen in de gemeente Heusden

Gamen is fun, leerzaam en is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Met gamen kan je mensen fitter en gezonder te krijgen. Dan kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van interactieve beweeggames. Maar gamen kan ook mensen verbinden of helpen om sociale en digitale vaardigheden verder te ontwikkelen. Wij zien kansen om gaming en interactief bewegen in te zetten bij verschillende doelgroepen in de gemeente Heusden. Daarom zijn we samen met 7 partners een traject gestart. We willen gamen in gaan zetten om inwoners van de gemeente Heusden te stimuleren op het gebied van bewegen, bewegend leren, ontmoeten en ontwikkeling van sociale en 21-eeuwse vaardigheden.

Paulien, Lian en Saskia

NEXT LEVEL

Haalbaarheidsonderzoek:

We hebben eerst de haalbaarheid van de inzet van gamen onderzocht. Ongeveer 200 (vooral jonge) deelnemers en projectpartners hebben kennis kunnen maken met (beweeg)games en tools tijdens 7 gaming experiences. De ervaringen waren erg positief en de deelnemers en projectpartners willen graag dat vaker dit soort gaming events organiseert gaan worden. Daarom gaan we nu naar de NEXT LEVEL.

Vervolg

De partijen willen gaming tools inzetten bij hun huidige aanbod maar willen ook een nieuw gaming aanbod (events en competities) ontwikkelen en implementeren. In het haalbaarheidsonderzoek zijn vooral de ervaringen van jongeren onderzocht. In het vervolgproject ligt nog steeds de focus op jongeren (met en zonder beperking). Bij de ontwikkeling van het nieuwe aanbod zal gekeken worden naar locatie, tools, thema’s, begeleiding, en vorm/tijd. Hierbij zullen de jongeren zelf vanaf de start betrokken worden. Zo zal zowel draagvlak als afstemming van het aanbod op de eisen en wensen van de jongeren gecreëerd worden.

“Mijn beeld van gamen is zeker veranderd. Bij gamen dacht ik aan alleen in een kamer online spellen doen. Ik vind het tof om te zien dat er ook games zijn die je in beweging brengen en die zorgen dat je actief met anderen bezig bent.!”

– Danique Verweij (Teamcoördinator / Ambulante hulpverlening Amare Zorgcoaching)

Voor organisaties

Wil je deelnemen aan dit project en meedenken? meld je hier aan. Uiteraard kun je ook bellen of appen met de buurtsportcoaches.

Voor sponsoren

Zie jij ook kansen voor serious gaming? Vind jij ons project ook een mooi initiatief en wil ons hierin (financieel) ondersteunen? Of wil je expertise delen? Neem dan contact op voor de mogelijkheden.

Buurtsportcoach

Paulien: 06-13112158

Samenwerking

Op dit moment zijn er acht partners betrokken bij het project. Amare Zorgcoaching, Prisma, GeeGee gaming, Embedded Fitness, Bibliotheek Heusden, Denise Vervuren Illistrator, Bijeen en Stichting de Schroef. Doe jij ook mee?

Doel

Door middel van dit traject willen de eerder genoemde partners gamen inzetten binnen de gemeente Heusden bij activiteiten van verschillende doelgroepen en hiermee:

1. onze doelgroepen meer, structureel en op een leuke manier te laten bewegen.
  2. een positieve invloed te hebben op maatschappelijke thema’s als eenzaamheid maar ook talentontwikkeling.
  3. een (technische) ontwikkeling te bewerkstelligen binnen maatschappelijke organisaties door het inzetten van nieuwe en hedendaagse tools.

Thema’s

Er zijn 4 thema’s die voor meerdere partners als meerwaarde gezien worden bij het inzetten van gamen bij hun doelgroepen:

1. Bewegingsstimulering
  2. Ontmoeten
  3. Ontwikkelen van social skills
  4. Bewegend leren

Idee voor gamen?

Heb je een idee voor een workshop of een leuke interactieve game Laat het ons weten. Jouw mening telt!

partners en sponsoren

Het project wordt gefinancieerd door het Heusdens Beweeg- en Sportakkoord en Sportinnovator. We zijn nog op zoek naar bedrijven en fondsen die ons project mee willen financieren, maar ook hun expertise willen inbrengen.