Organisatie is tevreden met ‘upgrade’ van eerdere beweeg-testdagen

Op 5 oktober organiseerden KBO Kring Heusden, Stichting de Schroef en KBO Brabant de allereerste Vitaliteitsdag in Cultureel Centrum De Voorste Venne in Drunen. Senioren konden op deze dag meer inzicht krijgen in hun gezondheid, vitaliteit en leefstijl. De eerder aangeboden beweeg-testdagen zijn daarmee in een geheel nieuw jasje gestoken.

De Vitaliteitsdag onderscheidt zich door uit te gaan van de fysieke mogelijkheden van mensen, in plaats van de onmogelijkheden onder een vergrootglas te leggen. In tegenstelling tot de eerder georganiseerde beweeg-testdagen, waar voornamelijk gekeken werd naar fysieke fitheid, ligt bij de Vitaliteitsdag de nadruk op jezelf vitaal voelen in de breedste zin van het woord. Deelnemers hadden de regie en bezochten in tweetallen diverse onderdelen op het gebied van bewegen, voeding, zien en horen, zingeving en toekomstplannen, vergezeld door een persoonlijke begeleider. Aandacht voor een goed gesprek was minstens zo belangrijk als cijfers en testresultaten.

Met maar liefst 43 aanmeldingen en 18 actieve vrijwilligers voor deze eerste editie kan worden gesproken van een geslaagde dag. Zoals één van de deelnemers zei: “Ik heb het als heel fijn ervaren en ook nog bruikbare tips meegekregen! Ik ben dan ook heel blij dat ik heb deelgenomen.” Ook wethouder Peter van Steen bracht een een bezoek en complimenteerde de organisatie met dit initiatief.

De organisatie zal de komende tijd gebruiken om deze eerste editie te evalueren. Zij zijn voornemens om dit evenement vaker terug te laten komen. Voorzitter Jan van Oijen van KBO Kring Heusden: “Want het is zo enorm belangrijk dat senioren zo lang mogelijk kunnen blijven meedoen. Daar blijven we ons graag voor inzetten!”