De meivakantie staat voor de deur. Dat betekent dat de winterkleren weer in de kast kunnen. Een mooi moment om eens kritisch naar de spullen in je kledingkast te kijken. Voor veel mensen  (waaronder ikzelf) is dit niet het leukste klusje, maar na afloop heb ik altijd een voldaan gevoel. In deze blog geef ik je 7 tips over hoe je eenvoudig je kledingkast kan opruimen. En je leest waarom dit ook jou een voldaan gevoel geeft.

Tip 1: De regel van 3

Haal alle kleding uit je kast en maak 3 stapels:

– kleding die je wilt houden

– kleding die weg mag

– kleding waar je over twijfelt.

Doe kleding die weg mag, meteen in een vuilniszak. Uit het zicht, uit het hart. Oftewel minder kans op twijfel. Want er zijn altijd kledingstukken waar je over twijfelt. Probeer deze stapel zo klein mogelijk te houden. Wat mij helpt, is deze kleding ergens achterin de kast te leggen. Gebruik ik deze items het hele jaar niet (of een periode), dan gaan ze bij de volgende opruimronde alsnog weg.

Tip 2: Doe het alleen

Het is heel verleidelijk om gezellig samen met een vriend(in) je kast uit te ruimen. Maar de kans is groot dat zij je aan het twijfelen brengen. “Zonde dat je dat item weg doet.” Of “Dat staat je zo leuk.” Jij weet wat je regelmatig draagt en wat voor jouw gevoel weg kan. Dus laat je niet van de wijs brengen en doe dit klusje alleen.

Tip 3: Denk in outfits

Bij het sorteren is het handig om in outfits te denken. Welke broeken passen bij deze blouse of dat shirt? Vergeet ook je schoenen niet! Zo zie je meteen welke kledingstukken eigenlijk niet meer in je garderobe passen. Je kan de setjes bij elkaar leggen. Of sorteer op item. Dus alle t-shirts op de ene stapel en je truien op een andere.

Tip 4: Bedenk wat een normale hoeveelheid is voor jou

Gemiddeld hebben we 50 kledingstukken in de kast hangen die we niet dragen. Heb je echt die 40 hemdjes en 20 broeken nodig of kun je ook met minder? Maak een lijstje wat voor jou een goede verhouding tussen kledingstukken is. Bijvoorbeeld 10 broeken, 15 t-shirts, 20 hemdjes, 8 truien, 4 vesten etc. Heb je teveel keuze in outfits, probeer deze manier dan eens.

Tip 5: Leg alles op een logische plaats

Leg je kledingstukken niet lukraak terug in de kast, maar bedenk je welke kledingstukken je veel draagt. Deze leg je op een makkelijk bereikbare plek in de kast. Kleding die je minder vaak draagt, kan mooi wat hoger in de kast. En denk ook eens na welke items je beter op een hangertje kan opbergen.

Tip 6: Gooi je kleding niet weg, maar geef het weg.

Iets weggeven, geeft meer voldoening dan er aan vasthouden of weggooien. Daarom geeft het opruimen van mijn kledingkast mij een goed gevoel. Ik doneer het namelijk aan een goed doel. In heel het land zijn er lokale en landelijke goede doelen die kleding inzamelen. Denk aan het CliniClowns, de kledingbank of Dress for Succes. Verkopen via Marktplaats of Vinted is natuurlijk ook een optie.

Ik doneer mijn kleding aan het lokale goede doel: Stichting de Schroef. Enerzijds wordt mijn kleding hergebruikt en anderzijds wordt de opbrengst gebruikt bij het financieren van beweegprogramma’s. Bijvoorbeeld Fietsvalpreventie voor ouderen, buurtsport voor jongeren en beweegprogramma’s voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Het geld wordt dus lokaal gebruikt om sport en bewegen mogelijk te maken voor iedereen.

Woon je in Vlijmen, Nieuwkuijk of Haarsteeg? Dan mag je op 30 mei de kledingzakken voor 10:00u aan de straat zetten. Stichting de Schroef komt de kleding dan huis-aan-huis ophalen. Zo wordt het wel heel makkelijk om kleding te doneren.

Tip 7: Hou het netjes.

Je hebt je kledingkast gesorteerd en opgeruimd. Hoera! Dat geeft toch wel een fijn gevoel he? Nu nog even doorpakken. Doneer of verkoop de kleding die je niet draagt zo snel mogelijk. Dan is dat weer iets dat je van je lijstje kunt afvinken. En minder kans dat deze items toch weer in je kast belanden.

Dag ochtendstress!! Want nu kun jij makkelijk en snel een leuke outfit uit de kast trekken.

30 mei huis-aan-huis kledingactie

Woon je in Vlijmen, Haarsteeg of Nieuwkuijk? Zet dan je kledingzakken op 30 mei voor 10:00u aan de straat. Graag in een afgesloten zak. De gemeente Heusden heeft een vergunning gegeven voor deze inzamelactie. Wil je meer weten over deze actie? Neem dan contact op met Saskia Verstappen