Jongeren kwetsbaar door corona maatregelen

De afgelopen tijd zijn er diverse artikelen verschenen over hoe jongeren deze periode met alle maatregelen, lockdown en avondklok ervaren. Ook ik heb artikelen gelezen en verhalen uit eerste hand gehoord. En die zijn allerminst positief.

Jongeren kunnen wel tegen een stootje, maar hun veerkracht is op. De afgelopen maanden zijn jongeren zich meer eenzaam gaan voelen door de corona crisis. Ze hebben depressieve gevoelens, missen de sociale contacten, hebben moeite met onderwijs op afstand en voelen zich niet altijd gesteund. Bijna de helft van de jongeren voelt zich slechter dan voor de crisis. Dat is meer dan andere leeftijdsgroepen. Dit zijn serieuze signalen. Zie bijvoorbeeld deze artikelen:

“Veerkracht van jongeren lijkt verdwenen”. “Veel jongeren voelen zich eenzaam door coronacrisis” “Meer jongeren in ziekenhuis na zelfmoordpoging door coronacrisis.”

“Jongeren zitten in een leeftijdsfase waarin ze zich willen ontwikkelen. Ze willen erop uit, nieuwe relaties aangaan. Ze zijn bezig zichzelf te ontplooien. Dat is in de corona crisis lastig. Veel plekken waar ze hun sociale leven hebben, zijn dicht.” ( Rapport Verkenning kwetsbare jongeren, Landman, 2020)

We mogen jongeren niet uit het oog verliezen. Naast het bestrijden van het virus, moeten we samen met jongeren kijken hoe zij de grip op hun leven (terug) krijgen. Sport en bewegen kan hierin een middel zijn. Hiermee geven we jongeren een doel, kunnen ze hun energie kwijt en zijn ze even onder elkaar. Bij Stichting de Schroef werken we samen met jongeren aan diverse activiteiten. We kijken graag naar wat kan binnen de mogelijkheden. Op deze manier blijven we in contact met ze, bieden we een uitlaatklep en een luisterend oor.

Merk jij  dat een jongere in je omgeving eenzaam is of het moeilijk heeft? Kijk dan eens op een van onderstaande websites. Onze buurtsportcoaches Jos en Paulien staan ook voor je klaar.

Websites die hulp kunnen bieden:

• Is een jongere eenzaam? Op de website van eenzame jongeren staan initiatieven waarbij jongeren elkaar (digitaal) kunnen ontmoeten.
  • Op de pagina Wie kan helpen? staan websites waar jongeren en jongvolwassenen terecht kunnen voor steun, hulp of een luisterend oor. De website en organisaties waar jongeren terecht kunnen zijn ingedeeld in de thema’s: Steun (en even je verhaal kwijt), Mentale gezondheid, Gezondheid, Veiligheid.
  • Op de website Jongerenhulponline kunnen jongeren op een makkelijke manier de meest geschikte online hulp of advies vinden. Anoniem en gratis. Er zijn op dit moment 6 organisaties in opgenomen.
  • Gaat het niet goed met een jongere? Zij kunnen ook altijd contact opnemen met de huisarts om hierover te praten.