Al een paar weken zijn mijn kinderen van 2 en 4 jaar ‘s nachts aan het spoken. Het is te warm, ze hebben last van muggenbulten, speen kwijt of doorkomende kiezen, alle registers worden opengetrokken. Kortom, slaapgebrek voor papa en mama. Nu hebben we al 4 jaar slaapgebrek, maar in dit soort piekmomenten besef je weer hoezeer je slaap nodig hebt. En de wetenschap bewijst het ook: Wie goed en lekker slaapt, wordt uitgerust wakker, voelt zich fitter, en is productiever.

 Maar als goed slapen en lekker slapen even niet lukt, hoe kom je dan toch aan voldoende ontspanning? Door inspanning. Hoe gek het ook klinkt. Lichaamsbeweging verhoogt de aanmaak van o.a. endorfine, dopamine en serotonine. Belangrijk voor humeur, welzijn en stressvermindering. Dus in plaats van een avond Netflix, neem ik de proef op de som en ga ik wandelen met een vriendin. Zij heeft de app van natuurmonumenten gedownload en een route uitgekozen. Terwijl we wandelen, kunnen we bijkletsen en helpen we elkaar tussen neus en lippen door aan creatieve ideeën voor alledaagse dingen, maar ook voor op het werk. Daar heb je dus helemaal geen lange brainstormsessies voor nodig. Gewoon casual blijkletsen 😉 . We zijn niet de enigen die dat ervaren. Onderzoek wijst uit dat bij regelmatige fysieke inspanning je je hersenen traint om flexibeler te worden in het zoeken van creatieve oplossingen. 

Eenmaal thuis besef ik dat de buitenlucht me goed doet. Ik ben fris, heb weer nieuwe inspiratie en heb weer lekker kunnen bijkletsen. En dat allemaal in anderhalf uur. En de kinderen… die slapen nog steeds niet door, maar ik kan me er niet druk om maken. Het is een fase en gaat wel weer over. Ik ben overduidelijk nog ontspannen.