Gezonde leefstijl. Je hoort het bijna wekelijks in het nieuws, in diverse contexten. Neem nu bijvoorbeeld de discussie over het invoeren van de suikertaks en het verlagen van de btw op groente en fruit. Iedereen heeft er een mening over. Wat je mening ook is, het is goed dat de discussie gevoerd wordt. Alle voeding die je tot je neemt, is namelijk van invloed op jouw gezondheid. 

Maar wat is nu eigenlijk een gezonde leefstijl? Bereik je dit door gezonde producten goedkoper te maken? Of ongezonde producten juist duurder te maken? Door mensen te belonen bij goed gedrag, zoals bij een ‘leefstijlverzekering’? Allemaal vragen waar niet zomaar een antwoord op te geven is. 

Wat ik in de praktijk vaak zie rondom een gezonde leefstijl is de struggle bij mensen. Men weet vaak niet wat gezonde keuzes zijn. Vaak ziet een product er gezond uit, maar dit blijkt niet het geval wanneer je het etiket bestudeert. Daarnaast word je in winkels overspoeld met ongezonde producten. Men ziet vaak door de bomen het bos niet meer, waardoor vaak wordt gekozen voor het gemak en het bekende. 

Met onze programma’s Balanz4Kidz en Mijn Leefstijl help ik, samen met een multidisciplinair team van professionals, deelnemers op weg naar een gezonde(re) leefstijl. Er wordt aandacht besteed aan onder andere bewegen, voeding, ontspanning en gedrag. Bij beide programma’s worden informatie en handvatten aangereikt om ervoor te zorgen dat deelnemers hun leven anders kunnen inrichten. Met de juiste coaching en begeleiding van het team heeft de deelnemer (en het gezin) een stok achter de deur. 

Zorg goed voor je lichaam, het is de enige plek waar je altijd moet wonen! 

Wat kun je zelf doen?
Wat in mijn ogen het allerbelangrijkste is bij het creëren van een gezonde(re) leefstijl, is bewust gedrag. Sta eens stil bij wat je al weet en wat je doet:

  • Weet je wat een gezonde leefstijl is? 
  • Wat doe je al om gezond(er) te leven? 
  • Maak je bewuste keuzes? 
  • Welke thema’s (bewegen, voeding, ontspanning, roken, alcohol) zou jij aan willen pakken?

Bepaal voor jezelf wat je wil veranderen en doe dit stap voor stap. Stel jezelf kleine doelen, die op korte termijn haalbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat je uitgedaagd wordt. Deel met anderen wat je wil veranderen, zodat ze jou kunnen steunen bij de gedragsverandering. En bedenk dat niet alles meteen perfect hoeft te zijn. Zelfs de meest gezonde personen zondigen wel eens en genieten dan extra van die minder gezonde snack. 

Debby Beeloo werkt als Vitaloog® en buurtsportcoach bij Stichting de Schroef. Neem hier contact met haar op.