Positieve gezondheid

14 oktober 2022 | Heusden

Positieve gezondheid is brede kijk op gezondheid. De focus ligt hierbij op de mens zelf, op hun veerkracht en op wat hun leven betekenisvol maakt. En niet zozeer op de ziekte of beperking. Bij Stichting de Schroef kijken we ook graag naar wat iemand wel kan. Daarom staat het thema Positieve Gezondheid centraal tijdens het sportcafe op 14 oktober 2022. Het sportcafé is hèt evenement waar initiatieven samenkomen, kennis en inspiratie wordt gedeeld en vragen worden beantwoord. Met deze editie geven we jou handvatten, zodat jij zelf aan de slag kunt gaan met positieve gezondheid.

ProgrammaDirect aanmelden

Over het sportcafé

Het Sportcafé is een ontmoetingsplek gericht op kennisdeling en verbinding op het gebied van sport, bewegen en gezondheid. Het is een evenement voor sport- en beweegaanbieders, professionals in de zorg, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. Heb je affiniteit met het onderwerp en ben je nieuwsgierig wat het voor jou kan betekenen? Ook dan mag je het sportcafe niet missen.

14 oktober 2022

18:00 uur
Inloop

Onder het genot van een kopje koffie/thee kun je kijken naar een demonstratie Hado van ons jongerenpanel. Zelf proberen kan tijdens de borrel.

18:30 uur
Plenaire opening

Met Marco Driesprong en Maaike Walters

Marco Driesprong en Maaike Walters openen de avond met een korte introductie over Positieve Gezondheid bij Stichting de Schroef en gemeente Heusden.

18:35 uur
Plenaire sessie

Marc Lammers

Plenaire sessie

Met Machteld Huber

Winnen doe je op sterke punten. Als “gouden” hockeybondscoach weet Marc Lammers als geen ander hoe belangrijk een positieve benadering kan zijn. En winnaars hebben altijd gelijk.

Machteld Huber ontwikkelde een nieuw begrip van gezondheid. In deze plenaire sessie  maak je kennis met het brede begrip Positieve Gezondheid en de bijbehorende 6 dimensies.

19:15 uur
PAUZE

19:30 uur
Workshopronde

Met diverse sprekers

Aan de hand van praktische voorbeeldcases nemen onze experts je mee in hun visie op Positieve Gezondheid.

20:30 uur
Plenaire samenvatting

Met Marco Driesprong

In een panelgesprek met alle sprekers worden de belangrijkste take-aways van de workshops besproken.

20:50 uur
Afsluiting

Met Marc Lammers

We eindigen met een positieve noot van Marc Lammers.

21:00 uur
Netwerkborrel

Voor alle genodigden.

Sprekers

Diverse experts uit de praktijk nemen je mee in de mogelijkheden van Positieve Gezondheid, aan de hand van inspirerende kennissessies en praktische voorbeeldcases.

Marc Lammers

Hoofdcoach heren1 Den Bosch en oud- bondscoach hockeydames

Frank Jol

Eigenaar Frank Jol BV, Orthopedisch Instrumentmaker

Machteld Huber

Huisarts en oprichter Institute for Positive Health

Nick Bats

Gastdocent & spreker

Miriam de Kleijn

Adviseur Positieve Gezondheid Institute for Positive Health

Dianne Vugts

Ervaringsdeskundige en peer counselor Tolbrug Revalidatie

Maarten Stevens

Eigenaar 8D games

Jaquelien Willemse

Projectleider Expeditie Nieuwe Gezichten bij Vereniging NOV

Demonstratie HADO

HADO is ’s werelds eerste techno sport: een combinatie van sport en gaming met behulp van augmented reality (AR). Simpel gezegd is HADO een intensieve en strategische 3 tegen 3 versie van trefbal. Het is de perfecte mix van sport, spel en strategie die door iedereen, van jong tot oud, beoefend kan worden. En het mooiste: Jij kan het uitproberen tijdens het sportcafe. Tijdens de inloop is er een demonstratie van HADO, maar tijdens de borrel kun je zelf deze leuke en nieuwe sport ervaren.

Het Sportcafé vindt plaats in De Voorste Vennen.

Anton Pieckplein 71, Drunen

Het karakteristieke gebouwencomplex van De Voorste Venne, ontworpen door Anton Pieck, is in 2018 compleet gerenoveerd. De locatie telt meer circa 5.800 m2 en behuisd een diversiteit huurders en gebruikers.

De kosten voor dit evenement zijn €2,50 p.p.

Stichting de Schroef is een goed doel met ANBI status en derhalve afhankelijk van giften en schenkingen. Om programma’s en activiteiten zoals het sportcafe te kunnen blijven organiseren, vragen we een kleine bijdrage.

sport handdoek

15,-

Doneer en krijg een handdoek cadeau

gelukshanger

20,-

Doneer en krijg twee gelukshangers cadeau

Sterk in bewegen

In 2022 bestaat Stichting de Schroef 15 jaar. Al zo lang brengen we mensen letterlijk en figuurlijk in beweging. En daar zijn we trots op. Dat doen we met een heel scala aan programma’s en activiteiten waardonder het sportcafe. Daarmee willen we jou inspireren en handvatten geven om (meer) in beweging te komen. De mooie line-up aan sprekers gaat daar zeker aan bijdragen. Aan de andere kant betekent ons bestaan óók dat sport en bewegen nog niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Door meer beweging voel je je fitter,  verminder je stress, maak je meer gelukshormonen aan en krijgt je zelfvertrouwen een boost. En dat is ons streven: een gezonde en vitale samenleving waar sport en bewegen voor iedereen toegankelijk is. Met jouw deelname aan het sportcafe draag je hier aan bij.  Wil je meer bijdragen? Speciaal voor ons jubileum hebben we een semi-webshop gelanceerd. Bij een donatie krijg je dan een sporthanddoekje of gelukshanger cadeau.

Het sportcafe wordt mede mogelijk gemaakt door: