Iedereen kan meedoen.

Sportcafé

Het sportcafé is een ontmoetingsplek gericht op kennisdeling en verbinding op het gebied van sport en bewegen. De onderwerpen die tijdens deze avond aan bod komen zijn ingegeven door onze buurtsportcoaches. Zij kennen de wensen en behoeften van de inwoners van de gemeente Heusden en omgeving. Op basis van deze kennis wordt het programma samengesteld.

Sportcafé 2020

Op 25 november houden we ons jaarlijks sportcafé. Een bijzondere editie, want het is dit keer een online bijeenkomst. Door corona hebben we al vroeg besloten dat we geen fysieke bijeenkomst gaan organiseren. Hoewel dat altijd onze voorkeur heeft, past een online editie wel heel mooi bij het thema van dit jaar.

De rode draad van de avond is namelijk gaming / interactieve hulpmiddelen. Met als thema: het verbinden van generaties. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar onze sprekers zullen laten zien dat je met een paar aanpassingen al heel veel kunt bereiken.

Online editie

Het sportcafé wordt live uitgezonden vanuit sportcentrum De Hoge Heide in Vlijmen. De presentatie is in handen van Marco Driesprong en Babette van den Hout. In verband met corona zonder publiek. Maar je kan de uitzending GRATIS volgen via ons YouTubekanaal. Heb je vragen, stel ze dan gerust tijdens de uitzending via de chatfunctie. Op deze manier willen we het toch een beetje interactief houden.

Workshops en sprekers

Kansvergrotende verbinding

Bas van Raak – Raak geeft richting

Goed communiceren is topsport, voor jongeren, ouders en coaches. Emoties spelen een grote rol en kunnen de communicatie met anderen in de weg staan. Verdriet, boosheid, angst, blijdschap en jaloezie: opvoeden kan een emotionele rollercoaster zijn. Leer in een korte workshop meer over de ontwikkeling van o.a. het tienerbrein en hoe je met uitdagingen slim om zou kunnen gaan. Maak positieve verbinding en ga ontspannen deze fase door. Een pad vol uitdagingen, goed te doen met de juiste tips!

Cross generation gaming

Sergio Meyer en Farlyson Dortalina – The challenge Room

De workshop is opgesplitst in 2 delen. In het eerste deel gaan we met de jongeren in gesprek over de wijze waarop gaming ingezet kan worden bij ouderen. Het doel is om uiteindelijk met de jongeren een manier te verzinnen om de ouderen te leren gamen op een manier die zij prettig vinden. De input hiervoor komt uit de jongeren, wij hebben een coördinerende rol in het proces.

Het 2e deel van de workshop is doen! We gaan met de jongeren hetgeen ze hebben verzonnen in de praktijk brengen. Er zal dus gegamed worden met de ouderen. De exacte invulling is volledig afhankelijk van wat de jongeren hebben verzonnen. Verwacht dus een dag met veel creativiteit, spontaniteit en een beetje hectiek. Maar vooral veel gezelligheid en een mooie mix van jong en oud!

Gaming als middel voor een vitalere en toekomstbestendige vereniging/maatschappij

Robin Sweegers – Sportscloud

In deze workshop wordt je meegenomen in de wereld van gaming en de mogelijkheden die het biedt voor een vereniging, gemeente of sportorgaan. Wat zijn de eerste stappen die je moet ondernemen en wat slaat aan bij de jeugdige doelgroep van nu? De workshop bevat dus kennis, inspiratie (voorbeelden) en we gaan daadwerkelijk met jullie vraagstukken aan de slag.

De eredivisie: the future is now

Arnoud Schonis – Eredivisie CV

In deze lezing neemt Arnoud het publiek mee in de wereld van FIFA esports. Waarom is de Nederlandse eredivisie met een FIFA-competitie gestart? Hoe ziet deze competitie er uit? Welke partijen zijn er bij betrokken en hoe ziet het leven van de spelers er uit? Met het oog op kennisdeling komen de wensen van onze doelgroep (Gen Z) en op welke manier wij hiermee omgaan ook ruimschoots aan bod.

Maak je met gamen, bewegen weer leuk?

Carla Scholten – Embedded Fitness

Interactief bewegen is gebruik maken van nieuwe technologieën als sensoren, gamen en communicatie om sporttrainingen en bewegen aantrekkelijker te maken. Met deze technologieën sluit je meer aan bij de belevingswereld van deze tijd en krijg je op andere wijze feedback over je training en beweegactiviteiten. Carla geeft voorbeelden van nieuwe technologieën en hoe deze toepasbaar zijn bij sport, bewegingsonderwijs en andere doelgroepen. Discussieer mee of deze ontwikkelingen ook voor jou sportomgeving geschikt zijn.