Alle belangrijke informatie in één overzicht.

Mensen met een beperking moeten net als ieder ander gewoon kunnen sporten en bewegen. Toch is het voor deze doelgroep vaak lastig om de juiste informatie over sporten en bewegen te vinden. Daarom hebben we voor hen alle belangrijke links samengebracht in deze blog: je vind hier informatie over sport- en beweegaanbod, vervoer, beweegmaatjes, financiën en sporthulpmiddelen.

Naast deze algemene regelingen kun je ook lokaal ondersteuning krijgen van de buurtsportcoach in de gemeente Heusden. Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of ben je op zoek naar (gratis) advies op maat? Neem dan contact met ons op!

ALGEMEEN

www.stichtingdeschroef.nl
Stichting de Schroef zet zich dagelijks in om zo veel mogelijk mensen in de gemeente Heusden en omgeving in beweging te krijgen. Ons motto luidt dan ook: iedereen kan meedoen! Alle sportvragen – in de breedste zin van het woord – zijn bij ons welkom.

www.unieksporten.nl
Uniek Sporten is hét landelijke platform om sporten en bewegen voor mensen met een beperking zo laagdrempelig mogelijk te maken. Je vindt hier informatie over sport en financiën, vervoer, sporthulpmiddelen, beweegmaatjes, enzovoorts. Inclusief zoekmachine voor het vinden van een passende sport in de buurt!

Buurtsportcoach Lian van Stichting de Schroef is de contactpersoon voor Uniek Sporten binnen de gemeente Heusden. Binnen deze rol helpen we mensen met een beperking (kosteloos!) in hun zoektocht naar een passende sport.

www.stichtingdeschroef.nl/lokaal-beweeg-en-sportakkoord/
Wist je dat er in 2020 in de gemeente Heusden een lokaal beweeg- en sportakkoord is opgesteld? Inmiddels zo’n 40 organisaties uit de gemeente Heusden samen om zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen! Eén van de belangrijke thema’s in dit akkoord is inclusief sporten. We maken ons er dus sterk voor dat echt IEDEREEN kan bewegen. Check de link voor meer informatie of om het akkoord te lezen.

VERVOER

www.valys.nl
Valys is er voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die sociaal-recreatieve uitstapjes buiten de eigen regio willen maken. Er zijn mogelijkheden voor reizen met taxi en/of trein.

www.regiotaxi-shertogenbosch.nl/home
Regiotaxi is een openbare vervoersdienst voor iedereen die niet met het gewone openbare vervoer kan reizen. Dus ook voor mensen met een rolstoel of scootmobiel. De Regiotaxi brengt van je deur tot deur. Er wordt een lager tarief gehanteerd voor mensen met een Wmo-vervoerspas van de gemeente.

www.specialheroes.nl/extra-services/vervoersvoorziening/
Vervoersvoorziening voor teamsporters met een ernstige (lichamelijke) beperking.

www.dirkkuytfoundation.nl/vervoer-support/
Via de Dirk Kuyt Foundation kun je een aanvraag indienen om met een groep naar een sportactiviteit gebracht en opgehaald te worden. De bus is aangepast waardoor zowel personen met als zonder rolstoel mee kunnen rijden.

www.zonnebloem.nl/doe-mee/eropuit/auto-huren
Via De Zonnebloem kan een rolstoelauto gehuurd worden. Met een familielid of kennis achter het stuur of een vrijwillig chauffeur van De Zonnebloem.

www.anwb.nl/lidmaatschap/maatschappelijk/mobiliteit/automaatje
Met AutoMaatje van de ANWB kun je tegen een kleine vergoeding een (vrijwillige) chauffeur aanvragen om je van A naar B (en weer terug) te rijden.

www.pgb.nl/pgb/keuze-pgb/wat-voor-zorg-heb-je-nodig/hulp-bij-vervoer/
Alle informatie over het aanvragen van vervoersvoorzieningen binnen het persoonsgebonden budget (pgb) vind je hier.

BEWEEGMAATJE

www.jouwbeweegmaatje.nl
Op zoek naar meer gezelligheid en sociale contacten tijdens het sporten? Wellicht vind je jouw ‘match’ via deze website. Zoek naar een geschikt beweegmaatje door het invoeren van de gewenste woonplaats en leeftijdscategorie.

www.wehelpen.nl
Via deze website kun je aangeven dat je hulp zoekt en/of hulp aanbiedt in je omgeving. Ook op het gebied van sport en bewegen kun je een oproep plaatsen of reageren op een aanbod. Wie weet vind je hier jouw vaste beweegmaatje!

www.unieksporten.nl
Niet gevonden wat je zocht? Ook de beweegcoach van Uniek Sporten kan je helpen in de zoektocht naar een beweegmaatje. Neem dan contact op met Lian. Onderaan deze blog vind je hoe.

SPORTHULPMIDDELEN

www.unieksporten.nl/hulpmiddelen
Uniek Sporten zorgt ervoor dat mensen met een fysieke beperking sporthulpmiddelen voor een bepaalde tijd gratis kunnen uitproberen én zij ondersteunen bij de aanschaf. In sommige gevallen draagt Uniek Sporten ook bij aan de financiering van een hulpmiddel.

www.specialheroes.nl/extra-services/sporthulpmiddelen/
Special Heroes biedt ondersteuning bij het verkrijgen van de juiste sporthulpmiddelen.

www.nsgk.nl/wat-wij-doen/projecten/racerunning/
Zou jij het leuk vinden om met een RaceRunner te sporten bij een atletiekvereniging? Via deze website kun je (samen met de vereniging) een aanvraag doen voor de aanschaf van een RaceRunner.

FINANCIËN

www.bijeenheusden.nl/gezondheid-en-mobiel-blijven/gezonde-leefstijl/sporten-met-een-krappe-beurs
De gemeente Heusden vindt het belangrijk om mensen met een kleine portemonnee te ondersteunen, ook op het gebied van sport en bewegen. Daarom is er de ‘Heusdenpas’ (voor volwassenen) en het ‘Kindpakket’ (voor kinderen) in het leven geroepen. Check op de website of je in aanmerking komt voor deze regelingen.

www.jeugdfondssportencultuur.nl
Het Jeugdfonds Sport zet zich in om kinderen uit gezinnen in armoede te kunnen laten sporten. Wist je dat Stichting de Schroef de contactpersoon is voor het Jeugdfonds Sport in de gemeente Heusden? Neem dus contact met ons op als je meer hierover wilt weten.

MEER INFO?

Met deze blog willen we je meer wegwijs maken binnen de mogelijkheden van aangepast sporten en bewegen. Wil je liever persoonlijk contact, dan helpt buurtsportcoach Lian je graag verder. Je vindt haar contactgegevens hier.