We weten allemaal dat sporten en bewegen goed voor je is. Hoe vaker je sport, hoe meer je spieren zich ontwikkelen en hoe meer uithoudingsvermogen je krijgt. En door de aanmaak van o.a. endorfine, dopamine en serotonine helpt het tegen spanning en stress. Je voelt je fitter. Onderzoek gepubliceerd in The Lancet  wijst zelfs uit dat sporten gelukkiger maakt dan geld. En toch hoort iedereen weleens dat stemmetje in zijn/haar hoofd om maar niet te hoeven bewegen.

• Ik heb geen tijd
  • Ik heb het te druk
  • Ik ben te moe
  • Ik ga morgen wel
  • Ik heb geen sportkleding
  • Ik heb geen conditite
  • Het regent of is juist te mooi weer

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van excuses. Of je het nu hardop zegt of in je hoofd, dat stemmetje heeft invloed op je gedrag en prestaties. Maar belangrijker is wat je ermee doet. Niet voor niks werken steeds meer topsporters met mental coaches en/of sportpsychologen. En wat doe jij? Blijf jij op de bank hangen of kom je in beweging?

Wie in het dal blijft, ziet nooit de andere kant van de berg.

- José de Cauwer

Verander je mindset in 3 stappen

Woorden doen er toe. Laten we eens beginnen met het woord “sport”. Sport is namelijk een competitief woord voor intensief bewegen. Niets meer en niets minder. En intensief bewegen doe je ook door wandelen, fietsen, dansen of bijvoorbeeld tuinieren. Door het anders te noemen, kun je letterlijk je mindset veranderen. Een mooi voorbeeld hiervan is Michael Jordan die met nog 18 seconden op de klok het winnende punt maakte in de NBA Finals van 1998. “Mijn gedachtes waren heel positief.” zou hij later zeggen.

Kies iets waar je geen hekel aan hebt. Dat klinkt misschien als een open deur, maar je hoeft iets niet bij voorbaat geweldig te vinden om te starten. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt, hoe leuker je het gaat vinden.

En tenslotte: begin niet met torenhoge verwachtingen. Het is belangrijker dat je start met bewegen en dat je er een routine van maakt. Of dat nu elke dag 10 minuten is of 2x per week een half uur, kies iets dat bij je past. Dan hou je het langer vol. Verwacht je niks, dan is ook de euforie groter en daarmee geluk, als het onverwachte toch gebeurt.

Sport en bewegen maakt gelukkig

Dat geluk is voor iedereen anders. Het heeft te maken met de doelen die je stelt, je verwachtingen, je sociale en financiële situatie. Maar omdat je mentale gesteldheid impact heeft op dat alles en je beter in je lijf zit door te sporten en bewegen, kunnen we dus echt concluderen: sporten maakt gelukkig. Maar wie in het dal blijft, ziet nooit de andere kant van de berg. De weg er naar toe hoeft niet zwaar of ingewikkeld te zijn. Dat willen we juist bereiken met onze programma’s en activiteiten. Nieuwsgierig wat er voor jou aan de andere kant van de berg ligt? Begin met bewegen. Wij helpen je graag.

Neem contact op

Wil jij (meer) bewegen? Of wil je meer informatie over onze aanpak en wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op met een van de buurtsportcoaches.