Sprekers: plenaire sessies en workshops

14 oktober 2022 | Voorste Venne

Sportcafe Positieve Gezondheid

Plenaire sessies

Positief coachen

Marc Lammers was de bondscoach van het Nederlandse dameshockeyteam. Hij stond aan de leiding van het team dat de zilveren medaille won op de Olympische Spelen van 2004 in Athene en de gouden medaille op de Olympische Spelen van 2008 in Beijing. Na de Olympische Spelen in Beijing stopte Lammers als bondscoach. Als speler speelde hij vijf interlands voor het Nederlandse herenhockeyteam. Lammers speelde 16 jaar in de Nederlandse Hoofdklasse, bij de clubs Oranje Zwart en Hockeyclub ‘s-Hertogenbosch.

Het gaat niet alleen om het scoren van doelpunten, maar ook om de weg ernaartoe. Net als in de topsport is zelfbewustzijn van teamleden cruciaal: iedereen blinkt ergens in uit. Maak individuele sterktes en valkuilen inzichtelijk, zet individuen in hun kracht en profiteer als team. Winnaars hebben een plan. Wat is het jouwe?

Marc Lammers

Hoofdcoach Heren 1 Den Bosch en oud-bondscoach hockeydames

Een introductie van Positieve Gezondheid

Machteld Huber is van oorsprong huisarts. Tijdens eigen ervaring met ziekte ontdekte ze dat zij haar herstel actief en positief kon beïnvloeden. Zij besloot meer aandacht te gaan richten op ‘gezondheidsbevordering’. Enerzijds werd zij onderzoeker en anderzijds ging zij werken met ernstig beschadigde mensen. Zij ontwikkelde een nieuw begrip van gezondheid, dat zij uitwerkte tot het brede begrip ‘Positieve Gezondheid’ met zes dimensies, waarop zij in 2014 promoveerde. Toen een krantenartikel heel veel reacties bleek op te roepen, richtte zij het Institute for Positive Health (www.iph.nl) op. Inmiddels Is Positieve Gezondheid een centraal thema in de Landelijke Nota Gezondheidsbeleid van VWS en wordt Positieve Gezondheid steeds meer geïntegreerd in de zorg, in het bedrijfsleven en ook op scholen.

Machteld Huber

Voormalig huisarts en oprichter Institute for Positieve Health

Praktische workshops

Omarm je kwetsbaarheid; lessen in geluk

Van de reis na mijn motorongeluk heb ik ingezien hoe belangrijk het is om je kwetsbaar op te stellen, en om hulp te durven vragen. Ook heb ik ervaren hoeveel meer vreugde er in leven zit wanneer je je kwetsbaar opstelt. In mijn workshop neem ik je mee in een deel van mijn ervaringen. Onderwerpen die aan bod komen zijn je kwetsbaar durven opstellen, de kunst van hulp vragen en jezelf laten zien. Hoe beter je dit beheerst des te meer plezier, vreugde en geluk je in je leven ervaart, waardoor je ook je prestaties verbetert. Ook komen in de workshop onder meer veerkracht, vertrouwen, bewustzijn, overgave en je dromen achterna blijven gaan aan bod.

Nick Bats

Gastdocent en spreker

Positieve Gezondheid

In haar lezing schetst voormalig huisarts Machteld haar onderzoek dat naar het begrip Positieve Gezondheid leidde en haar visie op bevordering van gezondheid. Ze laat zien dat ‘gezondheid’ in elke levensfase kan bestaan, maar steeds een ander accent kan krijgen. De basisprincipes zijn eenvoudig toe te passen, terwijl deze visie toch echt ook een paradigmaverandering in de zorg betekent. Zorg voor je gezondheid wordt leuk!

Wegens omstandigheden kan Machteld Huber niet fysiek aanwezig zijn bij het sportcafe. Haar workshop wordt overgenomen door Miriam de Kleijn, adviseur Positieve Gezomdheid bij het Institute for Positive Health.

Machteld Huber

Voormalig huisarts en oprichter Institute for Positive Health

Miriam de Kleijn

Adviseur Positieve Gezondheid bij Institute for Positive Health

Geen patient, maar consument: revalidatie in de vorm van klantgerichte lifestyle-begeleiding. In gesprek met zorgverlener en consument.

Vroeger richtte revalidatie binnen de orthopedie zich veelal op ouderen en mensen met chronische aandoeningen. De focus lag dan ook vooral op het herstel naar de dagelijkse bezigheden. In de huidige tijd richt de maatschappij zich steeds meer op participatie, acceptatie, bewustwording en inclusiviteit. Ook voor mensen met een fysieke uitdaging. Daarmee dient voor iedereen een meer passende revalidatie te worden geboden, gericht op de persoonlijke wensen en leefstijl van het individu.

Dianne Vugts vertelt in deze workshop haar verhaal: van de amputatie van haar onderbeen en de zoektocht naar een passend sporthulpmiddel tot deelname aan een pilotproject van Uniek Sporten en uiteindelijk de samenwerking met het team van Frank Jol.

Frank Jol deelt daarbij als zorgverlener zijn visie op klantgericht werken als intrinsieke motivatie en biedt graag tips en handvatten.

Frank Jol

Eigenaar Frank Jol BV, Orthopedisch Instrumentmaker

Dianne Vugts

Ervaringsdeskundige en peer counselor Tolbrug Revalidatie

Gezond oud worden met serious gaming

Games worden vaak als oorzaak gezien waarom kinderen te weinig bewegen. Maar serious games zorgen er juist voor dan kinderen meer gaan bewegen. Maarten Stevens neemt jullie mee in de mogelijkheden die games bieden om jong en oud gezond oud te laten worden. Hij laat voorbeelden zien van serious games en legt ook meer uit over de werkzame principes van games: waarom speelt men ze zo graag?
Maarten Stevens is eigenaar van 8D Games, een bedrijf dat game ontwikkeld om sociale problemen op te lossen. Dit doen ze in meer dan 18 landen.

Maarten Stevens

CEO 8D games

Is jouw vereniging of organisatie al vrijwilligersvriendelijk?

Als vereniging of organisatie ben je altijd op zoek naar goede vrijwilligers. Dan is het makkelijk om te bedenken wat jij van een vrijwilliger verwacht. Maar wat gebeurt er als we die vraag omdraaien naar: wat verwacht een vrijwilliger van jouw vereniging of organisatie? Aan de hand van deze vraag kun je onderzoeken of je wel echt zo ‘vrijwilligersvriendelijk’ bent. Vrijwilligersbeleid gaat immers om halen én brengen.

Jacquelien Willemse daagt je uit om kritisch te kijken naar jouw vereniging of organisatie. In hoeverre draag je bij aan de zingeving van vrijwilligers? Wat krijgt jouw vrijwilliger er nu echt voor terug? En hoe kun je jouw organisatie aantrekkelijker maken? Met concrete tips en voorbeelden uit de praktijk helpt ze jouw organisatie verder.

Jacquelien Willemse

Projectleider Expeditie Nieuwe Gezichten bij Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk