Sprekers: plenaire sessies en workshops

26 oktober 2023 | Voorste Venne

Sportcafé: Sporten anno nu

Plenaire sessie

Sport anno nu

Joop Alberda wint in 1996 goud met de volleybalmannen op de Olympische Spelen van Atlanta. Na deze ongekende prestatie richt Joop zich op het besturen van sportorganisaties. Zo was Joop technisch directeur bij het NOC*NSF en was betrokken bij tal van sporten zoals voetbal in Rusland, professioneel wielrennen, roeien, atletiek en zwemmen. Joop legt als geen ander de parallellen tussen sport en het bedrijfsleven.

Met zijn uitgebreide strategische en managementervaringen in verschillende sporten presenteert Joop Alberda over thema’s als verandermanagement, high performance teams, inspirerend leidinggeven en succesvol samenwerken. Joop Alberda is een bevlogen spreker die een presentatie kan geven dat naast sport als metafoor ook een maatschappelijke relevantie heeft. Een sportmetafoor door te tijden heen met de nadruk op de actualiteit van vandaag.

Joop Alberda

Sportbestuurder en oud-bondscoach volleybal heren

Praktische workshops

Support je ambities
Het project ‘S-PORT SUPPORT is al 15 jaar, en anno nu, nog steeds van toegevoegde waarde. Ondernemers en bestuurders blijken elkaar goed aan te vullen. Laat je tijdens deze workshop inspireren om ondernemend samen te werken. Neem je eigen ambitie mee en zet je open voor een interactieve uitwisseling!

Ellen de Roos voegt als matchmaker in de gemeente ‘s-Hertogenbosch de power van ondernemers toe aan sportieve ambities.

Ellen de Roos

projectleider ‘SPORT SUPPORT in de gemeente ‘s-Hertogenbosch

In beweging met gaming!

Lars en Paulien nemen je mee in de praktische toepassing van gaming. Ontdek hoe je jongeren in beweging kunt brengen en talenten kunt ontwikkelen door middel van gaming, aan de hand van de nieuwste trends, ontwikkelingen en praktijkvoorbeelden, zoals het project NEXT LEVEL. Samen met jou gaan we kijken hoe jij gaming kunt inzetten in jouw omgeving.

Lars van Raaij is 5 jaar werkzaam bij het InnoBeweegLab. Daar houd hij zich bezig met het begeleiden van innovatieprojecten en het verrichten van beweegonderzoek naar beweegvriendelijke omgevingen of producten.

Paulien Kok is buurtsportcoach innovatie en talentontwikkeling, jeugd en jongeren) bij Stichting de Schroef in de gemeente Heusden. Zij houdt zich vooral bezig met projecten waarbij zij sport, spel en bewegen inzet zodat jongeren hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.

Lars van Raaij

Projectmanager bij InnoBeweegLab

Paulien Kok

Buurtsportcoach innovatie en talentontwikkeling, jeugd en jongeren

Actief rolstoelrijden, hoe zit dat?
Kees-Jan van der Klooster zal een kennismakingsworkshop geven over rolstoelvaardigheid. Het Wheelchair Skills Team zet zich met een frisse en positieve visie in om mensen vaardiger te maken en de kennis over rolstoelvaardigheid zowel bij gebruikers als professionals te vergroten. Tijdens deze workshop leer je de basistechnieken van rolstoel rijden en krijg je inzicht in de mogelijkheden die de rolstoel voor veel mensen kan bieden. Een unieke ervaring die het beeld op actief gebruik van de rolstoel en wat de impact kan zijn in een realistisch perspectief zet. Je bent je na deze workshop bewust dat jij meer kunt dan je wellicht dacht en dat veel mensen onnodig een gebrek aan skills in de rolstoel hebben en daardoor minder plezier hebben en minder actief zijn.

Kees Jan van der Klooster

Oprichter van Het Wheelchair Skills Team. Een initiatief ontstaan van uit de missie Rolstoelvaardigheid op Niveau van K-J Projects. De stichting zet zich in brede zin in om de participatie van mensen met een beperking in de samenleving te bevorderen. De motivatie om het rolstoelvaardigheidsniveau in Nederland naar een hoger plan te tillen kwam toen Kees-Jan in 2005 startte met het geven van zijn eerste lessen op jeugd,- en sportweekeinden in Zeeland en Brabant. In 2006 organiseerde hij in samenwerking met een aantal lokale partijen ook zijn eerste trainingen voor volwassenen op de Boulevard in Vlissingen. De jaren erna gaf hij, naast zijn topsportcarrière, op kleine schaal trainingen aan kinderen en volwassenen. In 2013 werd K-J Projects benaderd door de Hogeschool Utrecht die onderzoek wilde doen naar de kindertrainingen en de effecten hiervan. Inmiddels hebben meer dan 250 kinderen en volwassenen deelgenomen aan een trainingsprogramma en kregen meer dan 1000 rolstoelers tips tijdens workshops door het hele land. Voor meer informatie www.wheelchairskillsteam.nl

Kees-Jan van der Klooster

Oprichter van Het Wheelchair Skills Team

Workshop “Samen naar een sterke organisatie; het belang van vrijwilligersbeleid”

In mijn workshop neem ik u mee in de reis die vv Haarsteeg afgelopen jaren heeft ondergaan en welk model wij hebben gehanteerd om te groeien.Ik leg u uit hoe we een 5 B’n beleid hebben ontplooid: Wat betekent het binnenhalen, begeleiden, belonen, behouden en bedanken van je vrijwilligers. Vervolgens gaat u aan de slag om uw eigen beleid hieraan te spiegelen en met elkaar op ontdekkingsreis te gaan om het beter te maken!

Joost Klerks Ik ben 45 jaar, getrouwd met Femke, woonachtig in Vlijmen en we hebben 3 opgroeiende puberzonen. In het dagelijks leven heb ik diverse financiële functies gehad en op dit moment ben ik werkzaam binnen Enexis als senior business controller . Alle overgebleven tijd besteed ik aan vrijwilligerswerk. Afgelopen 5 jaar ben ik co-voorzitter geweest van vv Haarsteeg en tegenwoordig ondersteun ik de nieuwe voorzitter op allerlei bestuurlijke vlakken en spring ik bij  binnen vv Haarsteeg daar waar dat nodig is. Officieel ben ik nu technisch coördinator onderbouw.

VVHaarsteeg heeft de afgelopen jaren zowel organisatorisch als in ledenaantal een enorme groei doorgemaakt en heeft op dit moment circa 1100 leden. Vv Haarsteeg is hiermee één van de grotere sportverenigingen in de gemeente Heusden. Deze groei gaat gepaard met de nodige uitdagingen en groeistuipen. Een organisatie is ook nooit af en blijft in beweging. Gelukkig kan vv Haarsteeg terugvallen op een gedegen vrijwilligersbeleid. Dat is wel één van de sleutels van het huidige succes.

Joost Klerks

Vrijwilliger VV Haarsteeg