De maatschappij verandert continu en door de coronapandemie is dat alleen maar beter zichtbaar geworden. En Stichting de Schroef zou de Schroef niet zijn zonder mee te bewegen met die ontwikkelingen. De stichting is bijna 15 jaar geleden opgericht met als doel: jeugd structureel aan het bewegen en sporten krijgen èn sportverenigingen te versterken daar waar nodig. De afgelopen jaren is er veel veranderd en inmiddels zijn we er voor alle doelgroepen en inwoners uit de gemeente Heusden en omgeving. Tijd om eens kritisch te kijken waar we voor staan.

De afgelopen jaren hebben we succesvol mensen in beweging gekregen uit alle lagen van de bevolking. En daar zijn we trots op. Maar we willen meer. Wij willen een gezonde en vitale samenleving. Maar die is er niet. Dat heeft de coronapandemie pijnlijk bloot gelegd. We bewegen te weinig, zelfs kinderen spelen te weinig buiten. Een op de twee volwassenen heeft overgewicht, in de supermarkten liggen de schappen vol met ongezonde snacks, maaltijdvervangers en suikerhoudende drankjes. Met alleen (en meer) bewegen komen we er niet.

Verandering in mentaliteit

Er moet een verandering komen in mentaliteit. De overheid moet daar een rol in pakken. Niet voor niks schreef onze directeur vorig jaar nog een vurig pleidooi om de buurtsportcoach op te nemen in de lijst van essentiële beroepen. Maar ook moet er een verandering in mentaliteit bij ons als burgers komen. Want natuurlijk kan een overheid de BTW op groente en fruit verlagen en het aantal gymuren in het schoolcurriculum verhogen. Maar we moeten zelf ook bewust zijn van wat is een gezond en vitaal leven en wat heb ik daar voor nodig?

Heusden Vitaal

Stichting de Schroef wil daar aan bijdragen. Wij streven naar een gezonde en vitale samenleving. De komende jaren gaan we mensen daarbij helpen. Dat betekent ook dat we nadrukkelijker de samenwerking met andere partijen aangaan uit andere sectoren. Uiteraard blijft onze focus liggen op sport en bewegen, daar ligt onze expertise. Maar door elkaar te versterken maken we Heusden gezond en vitaal.

Denken in oplossingen

Hoe maken en houden we Heusden dan vitaal? Het begint er al mee dat sport en bewegen toegankelijk moet zijn voor iedereen. Sport maakt ons creatief, gezond, het zet ons brein in beweging en het is goed voor de sociale verbinding. Kijk maar naar het groepsgevoel dat ontstaat tijdens de Olympische Spelen of een WK voetbal. Dan zijn “we” allemaal voor Oranje en kent Nederland 16 miljoen bondscoaches. Datzelfde gevoel van eigenwaarde en trots kent iedereen die lid is van een sportvereniging. Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Vanwege een chronische ziekte, armoede, of de afstand tot de sportvereniging zijn er te veel mensen die niet of te weinig bewegen. In plaats van naar beperkingen te kijken, denken wij graag in oplossingen. Ons aanbod zal dus altijd laagdrempelig en toegankelijk zijn. Een van de oplossingen is de aanschaf van een bestelbus. Met die bestelbus creëren we mobiele ontmoetingsplekken. En kunnen we naar de mensen toe. Want zij die niet naar ons toe kunnen komen, doen zo een stuk makkelijker mee.

Over Stichting de Schroef

Stichting de Schroef is een erkend goed doel met ANBI status. Wij geloven in de kracht van sport en bewegen. Het geeft energie, brengt mensen samen en trekt ons zelfvertrouwen meters omhoog! Onze buurtsportcoaches zetten zich dagelijks in om zoveel mogelijk mensen in Heusden en omgeving in beweging te krijgen. Zonder voorwaarden: iedereen mag en kan meedoen!

Help mee tijdens #GivingTuesday

GivingTuesday markeert het begin van een traditionele periode die in het teken staat van geven: wat Stichting de Schroef al jaren graag doet. Na Black Friday en Cyber Monday vieren we GivingTuesday. Vandaag vragen we dan ook extra aandacht voor de crowdfundingsactie voor een nieuwe bestelbus en roepen we iedereen op om te doneren. Juist voor kwetsbare doelgroepen is een donatie voor de bestelbus van groot belang. Help jij mee met een donatie? Wil je deze actie ook op een andere manier ondersteunen? Deel deze crowdfunctingsactie dan met vrienden, familie, kennissen of socialmediaconnecties. Samen komen we er wel!