Iedereen staat wel eens voor een groep. Bijvoorbeeld tijdens een presentatie die je moet geven op school, of als je training geeft aan een groep kinderen en of tijdens een sollicitatiegesprek. Dat kan je een rotgevoel geven. Je krijgt een kleur op je wangen, knikkende knieën,  je friemelt met je handen of je komt niet uit je woorden. Heel vervelend. 

In deze blog geeft buurtsportcoach Jos je tips hoe je zelfverzekerder kan overkomen.

 

1. Let op je houding

 Wanneer je voor de groep staat, is een zelfverzekerde houding belangrijk. Zo straal je uit dat je weet waar je over praat. En dat is belangrijk bij presenteren. Een zelfverzekerde houding is vooral een houding waarbij je rechtop staat. Dat betekent:

  • schouders naar achteren: span je buikspieren aan. 
  • hoofd neutraal (je kin NIET omhoog, want dat kan arrogant overkomen) 
  • je voeten staan op schouderbreedte en je buigt lichtjes door je knieën.  

2. Zorg goed voor jezelf

 Wanneer je goed voor jezelf zorgt, zien anderen dat ook. Denk maar eens aan die ene keer dat je bijvoorbeeld nieuwe schoenen had gekocht en je kreeg er complimentjes over. Denk maar eens aan de volgende dingen die je kunt doen:

  • Besteed aandacht aan je kleding en uitstraling. Kleed je vooral waarin je je prettig voelt. Met een beetje aandacht kom je al stuk beter over. Omdat je je dan ook beter voelt zal je ook meer zelfvertrouwen uitstralen.
  • Zet een lach op. Lachen is goed voor je zelfvertrouwen! Je straalt dan uit dat je plezier hebt. En dat wordt als positief ervaren door anderen. win- win dus.
  • Slaap voldoende en eet gezond.

3. Ga sporten (zoek een sport die bij je past)

 Sporten is goed voor lichaam en geest. Botten en spieren versterken, de houding verbetert en je hebt meer energie. hoe fitter jij je voelt hoe makkelijker je een positieve uitstraling hebt.

  • Je leert andere mensen kennen, je hoort ergens bij
  • Sporten kan ook zorgen voor meer enthousiasme en assertiviteit. Je durft dan makkelijker op iemand af te  stappen.

4. Nog een paar laatste tips

Bovenstaande tips kunnen je helpen bij het vergroten van je zelfvertrouwen. Maar het kan altijd voorkomen dat je wat onzeker bent. Geeft niet, dat gebeurt iedereen wel eens. Als je bijvoorbeeld voor een groep moet presenteren en je weet het niet meer, denk dan aan het volgende:

  • Wanneer jij je niet op je gemak voelt, probeer dan rustig te ademhalen. Adem rustig in, houd deze een paar tellen vast en blaas ontspannen uit. Wanneer je stevig staat, en let op je buikspieren, gaat dat nog gemakkelijker. 
  • Praat duidelijk en in een rustig tempo. Neem de tijd voor je zinnen en ga op het einde van de zin iets omlaag. Dat straalt autoriteit uit. Snel praten of met een hogere stem kan onzeker overkomen.
  • Maak oogcontact met de ander. Dan sta je rechtop en voel je sterker. Je maakt tevens verbinding met de ander wat positief bijdraagt aan je zelfvertrouwen. 
  • Mensen kijken vaak eerst naar de handen. Houd je handen in het zicht: ondersteun je woorden met handgebaren. Hierdoor voorkom je ook dat je gaat friemelen aan je kleding of een voorwerp. Stop je zakken niet in je zakken; dat komt onzeker over. 

 

5. Meer weten over het vergroten van je zelfvertrouwen? Volg de cursus Citytrainer.

Zou je meer willen weten over het vergroten van je zelfvertrouwen of wil je juist bewust bezig zijn om je zelfvertrouwen te vergroten? Wil je leren om voor groepen te staan? Dan is de cursus Citytrainers iets voor jou. 

Tijdens deze cursus leer je om voor groepen te staan, activiteiten te organiseren, contact te maken én samen te werken met jongeren. De nieuwe cursus start eind oktober!

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met buurtsportcoach Jos: jos.vanderven@stichtingdeschroef.nl

Buurtsportcoach Jos heeft 20 jaar ervaring als gymdocent in het speciaal onderwijs en is momenteel ruim 5 jaar buurtsportcoach bij Stichting de Schroef. Hij is o.a. de projectleider Citytrainers in de gemeente Heusden en begeleidt zelf de groep Citytrainers Sport en Cultuur.