Het begon bij mij al heel vroeg: mijn interesse in mensen die al flink wat jaren rondlopen op deze aardbol. Zoveel meegemaakt, zoveel gezien. En dan heb ik het nog niet eens gehad over “d’n oorlog”, wat natuurlijk verschrikkelijk was, maar wat wel enorm veel interessante en boeiende verhalen oplevert. Vakantiewerk als student in de woonzorgcentra in de gemeente Heusden was het gevolg: het Sint Janshof, Sint Antonius en de Zandley. Van kamers poetsen, tot koffie inschenken en eten bezorgen; ik heb ervan genoten. Het werk zelf boeide me niet zo, de ouderen (en de verhalen en de levenservaringen die ze met zich meedroegen) des te meer. Naast deze interesses heb ik nog een passie; bewegen! Ik voetbal en fitness, maar kan tegenwoordig ook genieten van een mooie wandeling of fietstocht met mijn vrouw. In deze blog vertel ik je hoe ik dagelijks het verschil maak voor de 15.000 55-plussers in de gemeente Heusden door hen zo actief mogelijk te houden.

Het zal je niet zijn ontgaan: Nederland vergrijst en de gemeente Heusden doet daar niet voor onder, sterker nog de gemeente Heusden vergrijst sterker dan gemiddeld. Een mooie en flinke uitdaging dus en zeker in Corona-tijd iets dat voor mij niet aanvoelt als werk, maar als roeping. Want hoe houd ik mijn doelgroep weerbaar en vitaal terwijl ze (zeker in de eerste golf) grotendeels geïsoleerd werden en nauwelijks in contact mochten komen met andere mensen? Ik neem je graag mee in mijn werkzaamheden!

Beweegmaatjes

Waarom zijn we beweegmaatjes gestart? Jongeren vervelen zich en zochten een stukje zingeving. Ouderen zitten geïsoleerd thuis. Inactiviteit en eenzaamheid voor beide partijen ligt op de loer. Beweegmaatjes maakt van deze twee negatieven gegevens, een positief geheel. Jongeren gingen namelijk beweeglessen geven aan de ouderen middels beeldbellen. De jongeren kregen van ons als professionals verschillende oefeningen aangereikt die ze op een verantwoorde manier met de ouderen konden doen. De ouderen hadden niet allemaal een smartphone, maar hun kinderen vaak gelukkig wel. Na flink wat gestoei met de telefoon en afstemming van gehoorapparaten kon er bewogen worden! Voor de jongeren een enorm leuke ervaring om les te kunnen geven, voor de ouderen een mooi, gezellig en veilig moment in de week waarop ze aan voldoende beweging komen en waar ze naar uitkijken.

Wat heeft het opgeleverd? Echte beweegmaatjes en mooie herinneringen! Veel beweegmaatjes hebben een aantal weken met elkaar bewogen. Op een gegeven moment mochten jongeren weer gaan sporten en weer naar school. Om de jongeren niet te overvragen werden de beweeglessen van beweegmaatjes weer langzaam afgebouwd. Zonde dat er geen structurele beweegmaatjes zijn ontstaan? Integendeel: Dankbaarheid bij de ouderen voerde de boventoon. Naast het bewegen zelf was het beweegmoment ook een erg leuk gespreksonderwerp aan de telefoon met familie en vrienden. Jongeren op hun beurt namen een flinke rugzak aan ervaringen mee naar school en hun sportvereniging. De eerste stappen op het gebied van lesgeven heeft de jongeren veel gebracht, bijvoorbeeld het belang om duidelijk te communiceren (want anders komt de oefening totaal niet uit de verf) en de kunst van het differentiëren (Wie is je beweegmaatje en wat zijn zijn/haar mogelijkheden m.b.t. bewegen).

Kortom: niet alles hoeft structureel te zijn, soms is het voldoende om kansen te grijpen op het moment dat je ze ziet, zeker in tijden van sociale crisis!

Als je denkt dat het feelgood gehalte bij de inwoners van de gemeente Heusden zo maximaal is, think again! Met het laatste evenement van het jaar krikken we dit gehalte nog eens flink op!

Kersteditie Balkon Bewegen

Jong en oud verbinden, het liefst middels bewegen is een mooie manier waarop we ons als stichting onderscheiden in deze tijd. De volgende activiteit waar ik het over heb? Balkon Bewegen met ouderen. Balkon bewegen tijdens de eerste golf van Corona was een groot succes. Op afstand deden Buurtsportcoach Jos en vrijwilligster Anouk allerlei laagdrempelige dansjes voor. Al snel stonden hele woonzorgcentra op hun kop doordat de bewoners mee aan het dansen waren! Ongelooflijk wat dit betekende voor sommige bewoners die met tranen in hun ogen hun dankbaarheid lieten zien.

Dit alles doen we met kerst nog een dunnetjes over, maar dan in kerststijl. Bewoners van Woonveste in Drunen en Vlijmen krijgen van ons een kerstmuts en een stuk chocolade in de brievenbus. Aan de kerstmuts zit een briefje met daarop de uitnodiging (locatie en tijd waarop we langskomen). De bewoners worden uitgenodigd om op 24 december hun kerstmuts op te zetten en gezellig (en veilig) op hun eigen balkon mee te komen dansen met Stichting de Schroef. De vrijwilligers en de professionals zijn, geheel in kerststijl, verkleed als kerstman. Zo trekken ze de gemeente door om de bewoners van Woonveste een stukje positiviteit te bezorgen! Samen in beweging zijn en ook nog eens lekker kunnen lachen om de buurman met z’n kerstmuts op? Je zou wel gek zijn als je niet mee deed!

Kan het feelgood gehalte nog hoger? Voor mij in ieder geval niet!

Fijne kerst iedereen!

Sebastiaan Verweijen, Buurtsportcoach 55+ bij Stichting de Schroef

Neem contact op

Heb je vragen over over bewegen in het algemeen of juist specifiek over bewegen in coronatijd? Neem dan contact op met buurtsportcoach Sebastiaan Verweijen:

mail: sebastiaan.verweijen@stichtingdeschroef.nl of tel: 06- 23869879