Iedereen kan meedoen.

Iedereen kan meedoen. Heusden in beweging.

Doneer

Programma’s en activiteiten

We stimuleren iedereen in de regio Heusden om (meer) te bewegen. Met onze aanpak van laagdrempelig en op maat gemaakt beweegaanbod verlagen we overgewicht, eenzaamheid en bewegingsarmoede en verhogen we mobiliteit en zelfredzaamheid.

Wil je meer weten over de verschillende programma’s en activiteiten? Druk op de betreffende knop en open een nieuwe pagina met meer informatie. Voor al onze evenementen gelden huisregels. Deze kun je hier lezen.

Programma’s

Aangepast sporten

Heb je een chronische aandoening, ben je visueel beperkt of heb je een lichamelijk aandoening dan helpen wij je graag bij het vinden van passend sport- of beweegaanbod. Niet alleen voor sportaanbod in de gemeente Heusden, maar ook daarbuiten.

Buurtsport

Buurtsport biedt mogelijkheden voor beweeginitiatieven vanuit de Heusdense jongeren zelf.

Citytrainers

Citytrainers zijn jonge mensen, die graag een sportieve en positieve bijdrage leveren aan hun wijk of hun vereniging. Ze zijn tussen de 14 en 21 jaar en hebben met succes de cursus ‘Ik train mijn wijk/vereniging’ gevolgd.

GALMplus

GALMplus is laagdrempelig bewegen in een kleine groep, met een gekwalificeerde trainer. Er wordt gewerkt op maat zodat iedereen, op elk niveau, kan meedoen.

Jeugdfonds Sport

Kinderen van 4 tot en met 17 jaar die in de gemeente Heusden wonen, in het bezit zijn van de HeusdenPas en/of in een schuldsaneringstraject zitten, komen in aanmerking voor het Jeugdfonds Sport.

Mijn leefstijl

Mijn Leefstijl In de gemeente Heusden heeft bijna de helft van de volwassenen overgewicht. Bij ouderen is dit percentage 65%. Dit is een hoger percentage dan in de regio en hoger dan het landelijke gemiddelde van 59%. Wij begrijpen als geen ander dat het lastig is om...

TALENTED

TALENTED:  van talent vinden naar binden Het project ‘TALENTED; van talent vinden naar binden’ wil door het aanbieden van een laagdrempelig, op maat gemaakt, uitdagend talentontwikkelingsprogramma voor de jeugdleden (14-18 jarigen) het aantal vrijwilligers van...

Valpreventie

Bent u wel eens gevallen, of bent u bang om te vallen? Maak dan kennis met de cursus Heusden valt ervoor: valpreventie-lessen waarbij de focus ligt op het voorkomen van vallen, het goed leren vallen én gezelligheid.

Vitaliteit op de werkvloer

Vitale organisaties zijn aantrekkelijke werkgevers: men werkt er met plezier, past zich gemakkelijk aan veranderingen aan en is actief betrokken bij het werk en collega’s.

Balanz4Kidz

Balanz4Kidz is een programma waarbij kinderen en hun ouders gaan werken aan een gezonde levensstijl, met daarbij veelal een vermindering in gewicht. We laten kinderen met overgewicht het plezier in het bewegen ervaren en maken we ze bewust van het belang en het plezier van goede eetgewoonten.

Bewegen aan Tafel

Met laagdrempelige oefeningen en spellen wordt er gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de tafel biedt. Met Bewegen aan Tafel kunnen ook oudere mensen aan deze activiteit deelnemen.

H-Games

Stichting de Schroef wil iedereen van de gemeente Heusden en omgeving op een laagdrempelige manier in beweging krijgen. Jongeren zijn een belangrijke doelgroep. Een uniek evenement dat we jaarlijks speciaal voor jongeren organiseren is het multidisciplinaire evenement: de H-games.

Nationale Sportweek

Het jaarlijkse sportevenement wordt landelijk georganiseerd door NOC*NSF om te laten zien hoe leuk en gezond sporten en bewegen is. Iedereen, dus jong en oud, kan in deze week gratis kennismaken met (nieuwe) sporten en beweegactiviteiten.

Nationale vitaliteitsweek

Stichting de Schroef en Vitaal met Hanneke willen vitaliteit op de werkvloer onder de aandacht brengen, omdat wij het belangrijk vinden dat werknemers en werkgevers bewust zijn van hun eigen vitaliteit.

SPORT bij BSO

SPORT bij BSO is het sport- en beweegprogramma bij de buitenschoolse opvang. Op dit moment organiseert en coördineert Stichting de Schroef SPORT bij BSO voor Mikz Kinderopvang, locatie Sportpark, locatie Timpantee en locatie Kids Club. De activiteiten variëren van capoeira tot aan voetbal.

SPORT na school

Onder begeleiding van een trainer of buurtsportcoach kunnen kinderen direct na schooltijd deelnemen aan sportactiviteiten. Het aanbod gaat van spinning tot freerunning en van yoga tot waterpolo. De interesses van de kinderen staan hierbij centraal.

SPORT onder school

SPORT onder school zijn incidentele activiteiten en vinden tijdens schooltijd plaats op basis- en/of voortgezet onderwijs. De activiteiten variëren van gymlessen van lokale sport- en beweegaanbieders tot RADAR basketbalclinics, of deelname aan Olympic moves.

Sportcafé

Er worden verschillende interesante en interactieve workshops georganiseerd. Daarnaast verzorgt Mathieu de Greef de plenaire opening van het Sportcafé Mathieu is bewegingswetenschapper bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen UMCG/Rijksuniversiteit Groningen en als lector ouderenzorg verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen.

Verenigingsondersteuning

Vanaf de oprichting ondersteunt, ontzorgt en faciliteert Stichting de Schroef sportverenigingen in de gemeente Heusden. Hierbij kun je denken aan ondersteuning op het gebied van organisatie evenementen/activiteiten, fondsenaanvraag, ledenwerving en -behoud, vrijwilligersbeleid, communicatie en het opzetten van nieuw sportaanbod en/of overige beleidszaken.